Når det tværfaglige samarbejde trænger til et løft.-123
Igennem 2015 og 2016 har jeg som ekstern konsulent i
Odense Kommune, arbejdet tæt sammen med
Ældre- og Handicapforvaltningen i deres storstilede
projekt med at integrere Relationel Koordinering som en
gennemgående tilgang hos 3.500 medarbejdere.
Relationel Koordinering har et klart og specifikt fokus på kerneopgaven, og metoden er
særlig relevant for arbejdsprocesser, der er præget af:
• Gensidig afhængighed mellem de fagprofessionelles udførelse af opgaveløsningen
• En høj grad af uforudsigelighed
• Tidspres
Det kan være i det tværfaglige samarbejde, det kan være i samarbejdet mellem vagtlag, eller
det kan være i andre sammenhænge, hvor der er flere om at løse en fælles opgave.
Relationel Koordinering handler om at styrke de fagprofessionelles kommunikation og
handlinger med henblik på at integrere egen opgaveløsning ind i den store opgaveløsning.
At se de aktiviteter, som udføres i de forskellige fagområder, ind i den store kerneopgave, så
alle trækker på samme hammel.
Ved at lave en kortlægning af samarbejdet, får ledere og medarbejdere et overblik over, hvor
samarbejdet fungerer godt, og hvor der med fordel kunne ske en udvikling.
I Relationel Koordinering måles der på følgende 7 parametre:
RELATIONER Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt |
KOMMUNIKATION Hyppighed Rettidighed Præcision Problemløsning |
Har dette vakt din interesse, så kontakt mig endelig for en uddybende snak.
Væksthus for Ledelse har desuden udgivet en glimrende introduktion til Relationel Koordinering i
publikationen, som kan bestilles gratis eller downloades som PDF her:
http://www.lederweb.dk/dokumentarkiv/publikationer/relationel-koordinering/